Olika ämnen

Gustaf Cederström (1845-1933)

Gustaf Olof Cederström, friherre, målare, f. 12 apr. 1845 i Stockholm, ingick 1864 som underlöjtnant vid Värmlands fältjägarkår, men tog avsked 1870. Från 1867 hade han studerat för Fagerlin i Düsseldorf och i Paris under Leon Bonnats ledning. På den svenska konstakademiens utställningar 1870 och 1873 gjorde han sig fördelaktigt känd genom några brett och kraftigt utförda figurstudier efter naturen. 1874 hemsändes Epilog (inköptes för nationalmuseum, nu i Uppsala museum) och året därpå Mörka stunder m. fl. På världsutställningen i Paris 1878 väckte Cederström ganska stort uppseende genom Karl XII:s likfärd (den erhöll andra klassens medalj och inköptes av ryske storfursten Konstantin). En replik av samma tavla (påbörjad 1883) förvärvades 1884 för nationalmuseum. 

gustaf-cederstrom

Gustaf Cederström

Från Karl XII:s tid har Cederström sedermera med förkärlek hämtat motiv för sina tavlor. Så i Värfningen (1879), En inkvartering (1883), Karl XII och Mazepa, Magnus Stenbock i Malmö d. 27 sept. 1709 (1892, i landstingssalen å Malmö rådhus), Likvakan i Tistedalen (1895), Den 30 november 1718 (utst. 1897), Regementets kalk (1900, inköptes samma år på München-utställningen för nya pinakoteket), Narva (1905) m. fl. Även från andra perioder av Sveriges historia har Cederström hämtat motiv, såsom i Nils Stures död (1880, Uppsala museum), Ansgarius predikande kristna läran (skiss, 1889, till freskomålning i nationalmuseums trapphus, vilken prisbelöntes, men, på grund av ändring i programmet för sviten av nämnda freskomålningar, ej kunde bringas till utförande), två kartonger till glasmålningar i Hälsingborgs nya rådhus: Karl XI nedrifver Hälsingborgs befästningar och Karl XIV Johans landstigning i Hälsingborg. I Den heliga Birgitta inför påfven (1899) gick han i sitt ämnesval utom Sveriges gränser. Slutligen har Cederström skildrat scener ur sin samtids liv i oljemålningarna Begrafning i Alsike (1883, inköpt för Stockholms högskolas lotteri och sedan skänkt till nationalmuseum), Frälsningsarmén (1886, Göteborgs museum), Baptistdop (1887), Natthärbärge (utst. i Berlin 1896) samt i teckningarna till verket ”Den indelte soldaten” av Axel Quennerstedt (1887). Han har även målat porträtt och svenska soldattyper (Tiraljör, Rapport, 1900, Dragon, 1901). Revelj, en dekorativt behandlad trumpetare i karolinsk uniform, utställdes 1902. 

kalle-dussin

Detalj från Cederströms kända målning Karl XII:s likfärd från 1884

Cederström är en målare av utpräglat episkt skaplynne. Han berättar med sin pensel scener ur förfluten eller närvarande tid, alltid på ett lugnt, klart och framför allt trovärdigt sätt. En osökt naturlighet i uppfattningen, skarp psykologisk blick och en grundligt bildad, träffsäkert realistisk konst göra hans bilder levande och sanna. Ingen svensk målare har såsom han förstått återgiva ”karolinernas” tysta storhet och manliga allvar. Redan från början valde han med förkärlek allvarliga, innehållsdigra eller rent av tragiska situationer, och, ehuru icke saknande en ådra av humor (”Värfningen”, ”Under måttet”), har hans konst även sedermera älskat allvaret såväl i de fosterländska historiebilderna som i scenerna ur samtidens religiösa liv. Innehållet betyder för Cederström mer än koloriten. Hans färgskala är icke rik eller bländande. Han nöjer sig med att anslå några få enkla och stora toner, vilka harmoniskt samverka och genom en viss sträng kyla och nobel renhet värdigt sluta sig till innehållet. 

Cederström blev 1878 ledamot av konstakademien samt 1887 professor och 1899 direktör för akademiens läroverk. Han var Sveriges kommissarie vid konstutställningar i Köpenhamn 1888, Berlin 1896 och München 1901. 

(Från Nordisk familjebok, Uggleupplagan)

Lämna en kommentar