Olika ämnen

Kanalgrävarna: Söderköping och Göta Kanal

Söderköping var under medeltiden en av landets viktigaste hamnstäder. Sjöfarten försvann när Storån blev för grund. Det fanns därför stora förhoppningar att kanalen skulle få igång sjöfarten igen. Men varken sjötransporterna eller den lokala strukturen påverkades nämnbart.

kulturbilder.wordpress.com

Kanaljorden

Kanalen drogs fram över Åkrar och ängar, hus och tomter. Halva den här stadsdelen blev kanaljord och många bostadshus flyttades eller revs. Resterna av den medeltida S:t Ilians kyrka och kyrkogård grävdes bort. Stadens utseende och hur man rörde sig där förändrades av det nya byggnadsverket.

Arbetet
Av den 190 km långa vattenvägen grävdes 87 km för hand med träspadar. De 58 000 arbetarna var mestadels soldater som levde under fältmässiga förhållanden. Man grävde bort 8 miljoner kubikmeter jord samt sprängde och forslade bort 200 000 kubikmeter berg. Arbetena med slussar, broar och dockor utfördes av hantverkare och engelska ingenjörer.

Invigningen 1832
1832 färdades Carl XIV Johan och Desideria i sin jakt från Söderköping till invigningen i Mem. Stränderna lystes upp av marschaller och ”en oräknelig folkskara vimlade över land och vatten”. Festbankett och fyrverkeri inramade kungens hyllning till Baltzar von Platen ”som uttänkte detta stora verk och ägde mod att åtaga sig dess utförande”.

Slussarna runt Söderköping
På sträckan Mem – Tegelbruket – Söderköping – Klevbrinken – Duvkullen – Mariehov – Carlsborg – Venneberga – Loddby – Klämmen – Snövelstorp finns fyra broar, en torrdocka, åtta enkel- och två dubbelslussar byggda 1829 – 1832. Fallhöjden är totalt 27 meter. Slussvaktarbostäderna är från 1869 – 1910 med undantag för den i Mem som är från 1830-talet liksom kanalmagasinen i Söderköping och Mem.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s