Olika ämnen

Projekt Gleipner, Sånger till Fosterlandet – Ultima Thule

Projekt Gleipner, Sånger till Fosterlandet– Ultima Thule

För snart ett år sedan släppte Ultima Thule och UT Records en CD med titeln Projekt Gleipner. Ultima Thule startade sin musikaliska erövring av Sverige i mitten av 1980-talet och har sedan dess fortsatt med olika musikaliska projekt som satt djupa spår i det riktiga Sverige, det Sverige som är ett arv från våra förfäder.

projekt-gleipner

Varje låt som Ultima Thule producerat har väckt många sinnen, fått stor spridning och musiken har etsat sig fast hos många långt utanför den närmaste skaran fans – och de är många till antalet. Det är inte bara den yngre generationen som lyssnar på Ultima Thule utan även många äldre som saknar fosterländsk musik i etern.

Ultima Thules musik har ett stort inslag av folklighet, men trots det spelas den aldrig i riksradion, knappt heller i någon av de många kommersiella radiostationer som finns. Den musikaliska genre som Ultima Thule representerar har därför delvis och kanske något motvilligt blivit något av en undergroundrörelse.

Projekt Gleipner, Sånger till Fosterlandet är ett projekt av Ultima Thule som visar upp mycket goda musikaliska kvaliteter.

Projekt Gleipner innehåller 12 låtar plus 3 bonuslåtar, 15 låtar med en sammanlagd speltid på 67 minuter.

Ska man resa ca 8 mil någonstans med bilen är det en perfekt skiva att spela och lyssna till, särskilt om man samtidigt reser någonstans i det vackra svenska sommarlandskapet och påminns om att vi svenskar har en historia, ett eget land och ett folk som skapat det mesta av det vi har idag.

Första spåret är Ultima Thule-klassikern Sverige, Sverige fosterland, som framförs av Bruno Hansen i något lugnare version än originalet. När du tittar ut genom bilfönstret, ser de många gamla byarna eller gårdarna som gått i arv i generationer blir sammanhanget klart. Sverige är vårt fosterland.

Blåviringen med text av Jan Thörnblom och musik av Ulf Hansen är ett litet musikaliskt mästerstycke med en text som är lite typisk för gruppen. Den andas naturromantik men är också en hyllning till den Sverigevänliga politiska rörelsen.

Hör mig Oden med text och sång Mathias Hellhoff (från gruppen Njord) har en stark melodi (musik av Ulf Hansen) som vill väcka mod och kraft inför en strid.

Blå brigader med sång av Bruno Hansen handlar om slaget vid Lützen den 6 November 1632. Texten finns här.

Den fege Nidingen med sång av Mathias Hellhoff ger associationer till Håkan Hemlins (Nordman) röst. Låten med text av Hellhoff och musik av Ulf Hansen är så bra att man inte behöver höra vad den handlar om. Melodin och refrängen är stark och man vill gärna sjunga med så gott det går.

Gleipner med sång av Bruno Hansen och text av Jan Thörnblom och är en låt om nordisk mytologi. Gleipner är repet som Fenrisulven är bunden vid.

Bland bonusspåren på plattan intar För fäderneslandet en särskild plats. Det är en riktig UT-klassiker med musik av Ultima Thule och text av Jan Thörnblom. Nu i en version med sång av Johan, Ullis och Jan Thörnblom.

Texten:

Här blev jag upplyft på min faders arm.
Här blev jag vaggad trygg i moders famn.
Här nötte jag mina första skor.
Här har jag min syster och min bror.

Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag i frihet.
Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag mitt liv i frihet.

Såg ett ansikte, en döende man.
Lärde mig att lyssna, att älska mitt land.
Livet är ett strövtåg, en öken och en äng.
Det som frös det dog, gör våren grönt igen.

Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag i frihet.
Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag mitt liv i frihet.

Högt flyger örnen, min frihet är att se.
Allt jag älskar, vill jag återge.
Sjöars glitter, kust till fredens hav.
Det är mitt arv, som den gamle gav.

Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag i frihet.
Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag mitt liv i frihet.

Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag i frihet.
Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag mitt liv i frihet.

Någon kanske invänder att refrängen med sin upprepning känns något banal, men i själva verket är den en markering av en stark känsla för det egna landet

Om du fortfarande sitter i din bil och lyssnar på Projekt Gleipner och mörka moln hopar sig på himlen har du sannolikt kommit fram till Förkastad och förnekad som handlar om hur makten trampar på folket.

Ni bannar den som talar
Och går på egen stig
Sitt så på höga hästar
Och titta lystet ner
Glöm ej för allt i världen
Vem givit makt åt er

Den sista låten Frihetssång är en UT-klassiker och fin nationalromantisk melodi med en underbar refräng. Nu med sång av AnnaKarin och Jan Thörnblom.

Hör du frihetssången klingar över landskap klingar fram
hör du tonerna och orden om fäders frihetsland
hör du frihetssången klingar över landskap klingar fram
hör du sångerna och orden om fäders frihetsland

Ultima Thule på Facebook.

Kommentera

