Fornfynd

Tre små gudafigurer från Lunda i Strängnäs

I Lunda väster om Strängnäs hittades tre små figurer ca 3 cm höga när man grävde för att bygga en parkeringsplats. De hittades i en gammal bosättning med verkstäder, offerplats och gravfält. Människor slog sig ned i området i organiserad form under 300-talet och har sedan bott och verkat på platsen i generation efter generation ända intill vår tid. Man hittade spår av gamla blotplatser, smedjor och hövdingahus. De första som bodde i Lunda var jordbrukare som hade boskap och ägnade sig åt fiske. De levde i lugn och ro i generationer fram till ca år 500 e.Kr. Platsen förändras och började styras på ett annat sätt än tidigare. Kanske var det direktiv från en centralmakt som gjorde att samhället förändrades. Nu byggs smedjor, kulthus och en större hall. Den är drygt 40 meter lång och har sannolikt använts för religiösa ceremonier och fester.

På 600-talet dyrkades Njord och Nerthus. Catharina Ingelman-Sundberg anser att en av figurerna kan föreställa Njord. Gudafigurerna grävdes fram i en byggnad som kan ha varit ett kulthus. År 2009 höll arkeologen Gunnar Andersson ett föredrag om figurerna. Han menar att Lunda kan ha varit en helig plats, något som namnet Lunda skulle kunna indikera.

Själva platsen har använts sedan bronsåldern fram till tidig vikingatid. Arkeologerna har hittat kokgropar där mat för blotfesterna tillreddes och man har hittat rester av nötdjur, getter, får och svin. På Sörmlands museums hemsida spekulerar man i att de små gubbarna kan föreställa guden Frö. Lunda kan ha bytt religiös skepnad flera gånger under den tid människor har bott där, men någon slags fruktbarhetskult måste ha funnits där ända fram till att platsen övergavs i sluten av hednatiden.

Platsen övergavs sannolikt som en följd av kristendomens införande och spridning. Men efter en tid började folk återflytta dit, inte för att ägna sig åt sakral verksamhet utan för att bruka jorden.

Området var helt unikt genom att man kunde följa platsens långa utveckling från de första bosättarna och framåt. 2005 lade man asfalt över Lunda, vilket är bristande respekt för våra förfäders heliga platser.

Svenska Kulturbilder

Tre små figurer. Bildkvaliteten är tyvärr dålig, betydligt bättre bilder kan man se här.

Läs mer om figurerna på Sörmlands museum och i en artikel av Catharina Ingelman-Sundberg i SvD 2002.

”Tre små nakna gubbar hittades vid utgrävningar i Lunda, strax utanför Strängnäs, och väckte rabalder bland fackfolk, media och allmänhet. De låg i ett 1 400 – 1 600 år gammalt byggnadskomplex som grävdes ut 2002.

Två av dem är gjutna i brons och helt eller delvis förgyllda. Den tredje är täljd ur ett stycke massivt guld. Lätt knäande och med händerna på magen står de självsäkra där, dessutom med eregerat kön.

Vilka var de? Nakenheten skulle kunna tyda på att de är gudabilder. Sannolikt har de tillverkats på samma plats som de hittades. ”(Texten finns att läsa i anslutning till figurerna som är utställda på Historiska museet i Stockholm)

∞ ∞ ∞ ∞ ∞

Andra fynd från Lunda och fynd från samma tidsperiod men från andra platser.

”I nyare forskning drar man idag paralleller mellan mytologins Asgård och det aristokratiska godset. Fynd av föremål som kan kopplas till kult och ritualer har hittats i de stora hallarna men också i kultbyggnader i direkt anslutning till dem. Vid en hallbyggnad och i ett litet kulturhus i Lunda hittades tre små figuriner. En bit från hallen grävde man ut en offerlund. Där fanns knivar, pilspetsar, andra järnföremål, pärlor och brända och krossade ben av djur och människor. Dessutom hittades bränd lera och märkliga små kulor av harts. Varför ha de offrats? De små guldblecken, ”guldgubbar”, hittas vanligen på golvnivån i hallarna. Kanske har de också offrats, som en sorts ”tempelpengar”? Ofta avbildas två personer på de små guldblecken, en man och en kvinna. Det kan vara guden Frej som förenas med jättekvinnan Gerd. En tolkning är, att genom att offra dessa guldgubbar med paret på, skulle Frej och Gerd vara en symbolisk bild det aristokratiska bröllopet.

Det väldiga spännet i montern är för stort att bäras av en människa. Har det suttit på en kultfigur? Kanske på en avbildning av gudinnan Freja som i mytologin hade ett stort spänne som attribut.” (Texten kommer från en skylt på Historiska museet i Stockholm)

kulturbilder.wordpress.com

4: Ryggknappsspänne, brons
Uppland, Roslags-Bro, 550-800 e.Kr.

5-7: Pilspetsar järn
Offerlunden i Lunda, Södermanland, 550 f.Kr – 800 e.Kr.

8, 10: Kniv i järn
Offerlunden i Lunda, Södermanland, 550 f.Kr – 800 e.Kr.

9: Borr i järn
Offerlunden i Lunda, Södermanland, 550 f.Kr – 800 e.Kr.

11: Brända ben
Offerlunden i Lunda, Södermanland, 550 f.Kr – 800 e.Kr.

12: Hartskulor
Offerlunden i Lunda, Södermanland, 550 f.Kr – 800 e.Kr.

13: Bränd lera
Offerlunden i Lunda, Södermanland, 550 f.Kr – 800 e.Kr.

14-20: Pärlor
Offerlunden i Lunda, Södermanland, 550 f.Kr – 800 e.Kr.

21-31: Guldgubbar
Helgö, Uppland, 550 f.Kr – 800 e.Kr.

32-35: Guldgubbar
Eketorps borg, Öland, 550 f.Kr – 800 e.Kr.

36: Guldgubbe
Ravlunda, Skåne 550 f.Kr – 800 e.Kr.

Kategorier:Fornfynd

Märkt som:,

1 svar »

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s