Erkers Marie Persson – konstnär

Konstnären Erkers Marie Persson är en av Sveriges mest intressanta konstnärer. Sverige har många duktiga konstnärer som får uppmärksamhet, men Erkers Marie Persson förtjänar betydligt större erkännande och uppmärksamhet än hon hittills har fått.

Hon illustrerar varje år sedan 1987 Sverigealmanackan med nationalromantiska motiv från hela Sverige. Hennes konst återges i bl.a. brickor, grytunderlägg, almanackor och annat.  Hon har även skrivit barnböcker, skapat keramikhästar, keramikfigurer, dekorerat tändsticksaskar och producerat Sverigeflaggor med markfästen.

Du kan besöka hennes butik i Tällberg i Dalarna eller beställa varor direkt från hemsidan här.

Butiken i Tällberg

Butiken i Tällberg

Erkers-marie-persson-110 Erkers-marie-persson-120 Erkers-marie-persson-130 Erkers-marie-persson-140

erkers-marie-persson3

Konstnären själv

erkers-marie-persson2 erkers-marie-persson4 erkers-marie-persson5

erkers-marie-persson-sverigealmanackan-2015-1 erkers-marie-persson-sverigealmanackan-2015-2 erkers-marie-persson-sverigealmanackan-2015-3

Sverigealmanackan finns att köpa hos välsorterade bokhandlare. Hittar du den inte så kan du beställa den direkt från konstnärens hemsida.

Se även Stina Sunesson och Jan Bergerlind

Fler kvalitetsföretag här.

kulturbilder.wordpress.com



Kategorier:Bilder, Konst, Kvalitetsprodukter

Taggar:,

1 reply

  1. Hej Jag besökte dig i somras i Tällberg. Eftersom jag är hobbygallerist frågade jag dig om jag fick återkomma till dig! Min fråga är nu om du kan tänka dig att vara med på konstrundan i Hjo på pingsten 2017 , den infaller 3-4 juni. Vår konstrunda är mycket välkänd och ”gammal” med massor av besökare! Du skulle passa otroligt bra här i den genuina trästaden!!! Jag upplåter mitt hem, ett gammalt stort hus från 1800-talet ,miljön är väldigt charmig! Jag hoppas på ett positivt svar från dig!!! Inom parentes har jag ytterligare idéer om förökning av dina alster!!!! Hälsningar Lena LarsonLen
    M

Kommentera

